كوچك يا بزرگ كردن بخش :.اخبار

برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع « بررسی mobbing از دید روانشناسی و مدیریتی »

سه شنبه 11/02/97 کرسی آزاد اندیشی  با موضوع « بررسی mobbing از دید روانشناسی و مدیریتی »

با همکاری انجمن روانشناسی عمومی « نیک اندیش» و مدیریت بازرگانی « مدیران فردا» و با حضور سرکار خانم روح الامین عضو محترم هیأت علمی روانشناسی و سرکار خانم خادمی عضو محترم هیأت علمی مدیریت دانشگاه پیام نور و دانشجویان رشته روانشناسی و مدیریت در دانشگاه پیام نور بهارستان برگزار گردید .

این کرسی با حضور دو گروه مدافع و منتقد موضوع ، رابطین گروه ها و طرفداران هر گروه برگزار گردید که به بیان نظرات خودپیرامون سؤالاتی مثل  تعریف mobbing ، عوامل آن و راه های برخورد با آن پرداختند و مخاطبان طرفدار هر گروه نیز در این رابطه صحبت هایی را ارائه دادند .

خانم روح الامین از دید روانشناسی  در جمع بندی موضوع گفت : « mobbing از نظر علم روانشناسی یعنی رفتار ایذایی که یک نوع رفتار تحقیری است به شکل ماندنی که باعث اختلال در کارکرد سازمان ها و ادارات می شود . به دو شکل فعال و غیرفعال وجود دارد . رفتار فعال به شکل تهاجمی بودن ، رفتارهای تخریبی ، خشم ، تهدیدهای کلامی و غیرکلامی ، زخم زبان زدن ، عدم رعایت حقوق دیگران در سازمان است و رفتار غیرفعال به شکل تبعیت نکردن از استانداردهای محیط کار ، طفره رفتن از همکاری با همکاران ، تحقیرهای مکرر در روابط کاری و سازمان است که البته این رفتارها باید یکی دو ماه ادامه داشته باشد نه یکی دو روز . این رفتارها باعث می شود کار همکاران ، پرسنل و قوانین زیر پا گذاشته شود. حس ترس و ناتوانی در فرد موب شده به وجود می آید و به فکر تغییر نیست . حالت عصبانی ، پرخاش ، دوری گزیدن از اجتماع و بیماری پارانویا به وجود می آید که احساس ترس دارد ، احساس می کند دیگران برایش نقشه چینی کرده اند و این حس باعث می شود فرد دیگر اعتمادی به کسی نداشته باشد و دست کمک از هیچ کسی نمی گیرد . »

خانم خادمی از دید مدیریتی در جمع بندی موضوع گفت : « در جامعه شاهد انتقام ، خودکشی افراد ، قتل ها ، فرار از خانه ، طلاق ها و ... هستیم که این ها به دلیل mobbing افراد و خانواده است . یعنی کارمند یا فرد چنان دچار فشار ، تبعیض ، توهین ،  تحقیر و آزار و اذیت قرار گیرد که شرایط برایش قابل تحمل نیست در این حالت اعتماد به نفس فرد کاهش می یابد و توانایی هایش را از دست می دهد ، مهارت های رفتاری کاهش می یابد . فرد دچار خودماندگی شده که خود را درمانده و ناگزیر می بیند . جاهایی که قطع روابط کاری یا خانوادگی اتفاق می افتد ، در این زمان تلاش می کنیم سوء تفاهم ها را برطرف نمائیم اما برطرف نمی شود زیرا آگاهانه صورت می گیرد و همان رفتار ایذایی فعال یا حرفه ای است و به این نتیجه می رسیم که باید روابط را قطع کرد . » از نظر هر دو کارشناس و هر دو دیدگاه روانشناسی و مدیریت راه مبارزه و مقابله با mobbing ، داشتن آگاهی و قوی تر نمودن مهارت های ارتباطی ست که هر دو با آموزش به دست می آید.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر